Zdrowie a praca

W pracy spędzamy dużą część naszego życia, dlatego niezależnie od wykonywanej pracy, wpływa ona na stan naszego zdrowia. Osoby, które mają pracę siedzącą będą cierpiały na bóle kręgosłupa, osoby, które pracują w szkodliwych warunkach mogą mieć problemy np. z płucami, pracownicy, którzy są narażeni na duży wysiłek głosowy spotykają się z chorobami narządu głosu, osoby pracujące fizycznie mogą mieć problemy z narządem ruchu. Przykładów można podawać w nieskończoność. Tym razem podpowiadamy jakich zmian dokonać w przypadku osób, które wykonują pracę siedzącą, aby jak najmniej odbiła się ona na zdrowiu.

Naturalne materiały

W miejscu pracy warto otaczać się tym co naturalne – drewniane meble i podłogi drewniane, tkaniny z ekologicznych włókien, oświetlenie słoneczne. Otoczeni elektroniką powinniśmy też pamiętać o kwiatach, które neutralizują negatywne promieniowanie oraz poprawiają jakość powietrza. Powinniśmy też ograniczać korzystanie z klimatyzacji, za to zadbać o prawidłowe nawilżenie i temperaturę, aby sprzyjały pracy.

Ruch to zdrowie

Od dziecka każdy z nas słyszy, że ma siedzieć spokojnie, że ma się nie kręcić i w końcu to nam wchodzi w nawyk. Tymczasem siedząc przy biurku powinniśmy zmieniać pozycję jak najczęściej. Można zastosować specjalne taborety do pracy przy biurku, które umożliwiają ruch w każdym kierunku. Można też stosować specjalny klęcznik wymiennie z fotelem. Część prac warto wykonywać na stojąco lub chodząc, na przykład w trakcie rozmów telefonicznych. Mając prywatne biuro lub biuro domowe, warto urządzić sobie kącik do ćwiczeń. Wystarczy mata, drążek, gumy i już można się porozciągać oraz zrobić kilka ćwiczeń na wzmocnienie mięśni tułowia oraz rozluźnienie karku i szyi.

Niezależnie od tego jak wygodne biuro sobie urządzimy musimy pamiętać o regularnych przerwach w pracy – odpoczynku dla oczu i ciała. Najlepiej wychodzić na krótkie spacery aby się rozprostować, dotlenić i dać odpocząć oczom.